ryttarinnas.blogg.se

Det som ska bli bra ska aldrig förhastas

Kategori: Camaro

Jag funderar på lilla C mest hela tiden. Tänker på vad som är bra för honom och vad jag kan göra för att ge honom dem bästa möjligheter. Jag har smått börjat fundera på en tävlingsdebut, men jag vill samtidigt inte förhasta mig. Det är lätt att vilja mycket i början, det finns så mycket möjligheter och allt känns så otroligt kul. Men samtidigt måste jag tänka på att lilla C än så länge är sex år gammal och inte har riktigt med rutin. 
 
Därför måste jag i första hand fokusera på träning. C har mycket att jobba med, han är inte ur kondition på något sätt, men han är inte i någon tävlingskondition. Han behöver mer muskler för att orka med det som krävs för att ta sig igenom en hel bana och han skulle behöva bli känsligare för sitsen. Jag vill absolut inte rida med handen mer än nödvändigt - varvid jag måste lära C att lyssna mer för mina vikthjälper. 
 
Fokus nästa vecka blir att dels jobba med bommar (så länge underlaget känns bra på vår lilla utebana). Jag har planerat för både trav och galoppbommar, där jag kan jobba med att variera tempot. Därtill ska vi ut i skog och mark för att C ska få lyfta på benen och även under mysiga skogsturer få möjlighet att jobba aktivt med sin vaksamhet. 
 
Det börjar bli dags att försöka höra med Sofie när det passar att hon kommer ut och kikar på oss, jag behöver råd kring hur jag ska träna för att få fram det bästa ur C. Därtill ska jag höra med ridskolan om jag kan hoppa på någon av deras hoppträningar. Men vi tar ett steg i taget, det är som sagt ingen idé att förhasta sig med det som ska bli bra. 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: