ryttarinnas.blogg.se

Dag 15- Varför får hästar och ridning mig att må bra?

Kategori: 30 dagar

Jag har alltid älskat att känna mig fri. Haft svårt för att binda mig och haft svårt för att nöja mig. När jag är i stallet känner jag en frihet som jag sällan känner någon annanstans. I stallet kan jag vara mig själv, och där tillåts jag också att vara precis som jag är. Därtill har hästarna alltid gett mig frihetskänslan, känslan av en obeskrivlig kärlek som inte handlar om att jag är snygg, duktig eller populär, en kärlek som handlar om vad det är jag vill förmedla och där relationen byggs på äkta känslor. 
 
Som många andra har hästarna kommit att bli min "ventil" i vardagen. Där kan jag traggla alla mina problem och vara säker på att dem aldrig kommer att berättas vidare. När problemen får ventileras så försvinner också tyngden i bröstet, jag får en helt ny energi och känner mig plötsligt starkare än tidigare. Att ha den möjligheten är fantastiskt, och något jag inte tror att jag kommer finna annat än i stallet och hos hästarna. 
 
Jag får lugnet tillbaka och lär mig en hel del på vägen. Jag tror att jag fått bättre tålamod och blivit tydligare med mina signaler och att det är egenskaper som bara växer när jag får praktisera dem tillsammans med dessa fantastiska djur. Det gör att jag även har det tillgodo i mitt vardagsliv, jag har fått så mycket tålamodsträning att det ska mycket till att göra mig arg eller rent ut sagt förbannad.
 
Det har blivit tydligare på senare år, att hästarna har lärt mig otroligt mycket. När jag är i en diskussion med någon som är arg så har mina erfarenheter från hästlivet lärt mig att ilska inte hjälper. Jag försöker istället tydligt förklara och diskutera på en nivå som tar diskussionen till ett helt nytt plan där jag får ett helt annat utrymme och vi kan mötas på mitten. 
 
Jag kommer aldrig sluta med hästar, för det är så mycket mer än bara borstning och ridning. Det är den där känslan som inte går att sätta ord på, den där tryggheten och det där lugnet som gör att jag kan gå genom vilken snöstorm som helst för att hämta den känslan, nu, om en månad, för alltid. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: