ryttarinnas.blogg.se

Dag 3 - Det här behöver jag träna mer på

Kategori: 30 dagar

Jag har sagt det många gånger och jag säger det igen... YTTERSIDAN! Jag är hopplös när det kommer till att verkligen få med mig yttersidan och rider gärna alldeles för mycket med innersidan. Helt klart fusk då varken jag eller hästen anstränger oss när det bara är innersidan som används. När yttersidan är med så börjar det hårda arbetet, det riktiga och svettiga arbetet och jag brukar vara helt slut efter ett sådant pass. Men det är det som är ridning, det är det som kan kallas arbete, det är då jag känner hur det blir lättare att navigera och att korrigera. 
 
Som många andra ryttare har jag även småpunkter som hela tiden behöver justeras, det vanliga såsom hälarna ned, blicken upp och sluta lägga omkull händerna. Jag får verkligen fokusera tills det fullkomligen rykter i huvudet för att få till allting, men ridning är träning både psykiskt och fysiskt. Det gäller att hänga med och att orka med. 
 
När jag i vilket fall är igång med allt jag behöver öva på så kan jag tillägga att jag i hoppningen behöver tänka mer på timing. Jag behöver öva på att räkna galoppsprången, helst högt för att hela tiden hålla fokus, och jag behöver öva på att inte släppa iväg för tidigt för att undvika alla kråkhopp.
 
På allt detta så behöver jag verkligen tillåta mig själv att våga mer, att våga chansa, men också att lita på att den häst jag sitter på fixar det och att vi tillsammans kan klara av en uppgift, enkel som svår, tillsammans.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: