ryttarinnas.blogg.se

Rutiner

Kategori: Texter

Egentligen vet jag, väldigt väl, att jag är en människa som är i stort behov av rutiner. Dock har jag slarvat med det under hela sommaren, det har varit semester och jag har kunnat ta sovmorgon flera dagar i sträck. Frukost har blivit brunch och middag har blivit en macka när hungern tränger sig på mot kvällen. När vardagen sen kom tillbaka över en natt så var jag nog inte speciellt beredd och det skulle ta ett tag för mig att bestämma mig för att återgå till rutinerna. När det kommer till rutinbeteende är jag precis som hästarna, jag fungerar inte utan dem. 
 
Idag har jag gått upp i tid, snart kommer jag att sminka mig och ta bussen till jobbet för att efter jobbet kunna åka ut till stallet. När jag går upp i god tid har jag mer timmar till mitt förfogande och behöver inte stressa runt, jag kan sköta mitt arbete i lugn och ro. Därtill kan jag njuta mer av timmarna i stallet då det känns som att jag förtjänar dem. 
 
Det är höstluft ute och jag har bestämt mig för att börja äta bättre och röra på mig mer. Godis, läsk och andra onyttigheter slinker lätt ned när hungern gör sig hörd och jag har alldeles för lätt för att ge efter. Men vad det ger är egentligen inget annat än dålig sömn, rastlöshet, huvudvärk och illamående. Jag måste lära mig det och se till att komplettera med bra saker.
 
Vi hästmänniskor är bra på att ta hand om våra hästar, men vi är fullkomligt usla på att ta hand om oss själva. Vi skulle aldrig någonsin kunna tänka oss att utfodra våra hästar såsom vi utfodrar oss själva, med foder av dålig kvalité som ger snabb energi, men tillför en mängd biverkningar. Vi skulle heller aldrig kunna tänka oss att börja med orutin ute i stallarna, släppa ut hästarna lite när vi känner för det, fodra när vi orkar och rida när vi har lust.
 
Det är dags att vi även börjar se till att vi själva mår bra, precis lika varsamt som vi kontrollerar våra hästars hälsa och välmående. Jag tänkte börja idag, när börjar du?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: