ryttarinnas.blogg.se

Falsterbo - Från Uppsala till Hästmecka

Kategori: Falsterbo Horse Show 2012

Klockan 08.09 den här morgonen började min resa till Falsterbo och nu, flera timmar senare, ligger jag äntligen på min luftmadrass (som fick väldigt bra med plats trots min oro och gick alldeles utmärkt att fotpumpa upp). Den här dagen har varit en dag med massa intryck. Från det att jag kom till Malmös centralstation till det att jag hoppade av bussen vid Strandbaden. Hästar överallt, skyltar som erbjuder fantastiska ridvägar för dem som har turen nog att sitta på en häst och ja, i princip överallt finns det gott om hästar!
 
Jag har fått leta mig fram till tävlingsområdet, med en väska tung som bly rullandes efter mig och ytterligare en väska minst lika tung hängandes över axeln. En tant som var ute på promenad hjälpte mig snart tillrätta och snart stod jag med väskorna utanför funktionärskontoret.
 
Det är alltid virrigt i början, allting har inte riktigt börja rulla och det är många som ska komma på plats. Jag fick vandra runt på tävlingsområdet medan jag väntade på att uppstartsmötet för funktionärerna skulle börja. Det innebar att jag hade tid att titta lite på tävlingarna och just idag var det full fart för hoppryttarna. Ganska snart såg jag ett välbekant ansikte, Micke från Norrköping Horse Show var nästa till start. Han red en riktigt snygg runda och slutade självklart som felfri i första semifinalen i 7:års championatet.
 
När jag i vilket fall höll till vid läktarna fick jag snart syn på ett annorlunda inslag, träningstävlingarna för gymkhanaryttare hade rullat igång. Ryttare från Danmark, Sverige och Norge red runt i rasande fart med läder så pass långa att jag säkerligen skulle drutta i backen med en gång. Vart ser man gymkhana annars om inte i Falsterbo!? Imorgon är det tävling på riktigt för dem. 
 

 
 
 
 
Så började mötet, vi informerades om dem olika reglerna för funktionärer och som avslutning kom Jana Wannius och hälsade oss hjärtligt välkomna. Efter det följde en rundvandring bland alla läktare på området, det är verkligen en hel del att hålla reda på. Jag kommer ju tillbringa ganska så mycket tid som "läktarvakt", så jag lyssnade noggrant. 
 
Sen jag var liten flicka och i sommarhuset satt och följde varenda Falsterbosändning har jag drömt om att få vara här, att få uppleva Falsterbo med allt vad det innebär, och nu är jag äntligen här! I hästmecka, hästhimlen eller vad man nu än kan kalla ett ställa med så otroligt mycket hästar. Det är obeskrivligt... 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: