ryttarinnas.blogg.se

Love by Loovino

Kategori: Ridning

När jag kom till stallet den här eftermiddagen skulle jag minsann få mig en överraskning! Den här dagen skulle jag nämligen få rida på Sofies syster Lollos häst, Loovino. Det kändes verkligen som ett stort förtroende, för jag vet att både Sofie och Lollo är noga med vilka som rider deras hästar. Så istället för att göra iordning Liebe var det bara för mig att börja borsta och sköta om Loove, som han kallas till vardags. 
 
Väl uppe i sadeln kände jag att det var väldigt mycket häst jag hoppat upp på. Det var en gigantisk hals och så dem långa benen, jag kände verkligen hur hela Loove tog i med all sin kraft i varje steg. Vi började med att skritta ut en kortare sväng för att sedan arbeta på banan. För mig var det helt klart annorlunda på alla sätt, dels är Loove fortfarande ung  och dels är han av helt annan storlek än dem hästar jag vanligtvis brukar rida. 
 
När vi väl kom till banan testade jag att få Loove att lyssna, att vänta in och att därtill reagera på mina hjälper. Det blev några tafatta halter i början, för att sedan se någorlunda bättre ut. Snart var det dags att försöka med traven och att jobba på att få honom att kliva på, men också kunna ta tillbaka. 
 
Sen var det magi för hela slanten, för visst hände något med min sits när jag travade runt på Loove. Det var som om hela jag blev större, som att hälarna automatiskt åkte ned i rätt läge och handen kom i rätt position. På unga hästar är det därtill mycket lättare att känna vart man har yttersidan, och som ni som har följt bloggen vet så är det ju för mig ett evigt letande i jakten på just yttersidan. Nu kunde jag plötsligt ge stöd när det behövdes, hålla kvar och hitta en kontakt som på något sätt kändes naturlig. 
 
Loove var nöjd med passet, han frustade och pustade, och jag var nöjd med att ha jobbat med fokus och verkligen ha satt dem mål jag hade med passet. Galoppen uteblev med flit, ett beslut jag tog då det var första gången jag satt på Loove och med det faktum att han är ung och jag på den punkten inte vill hasta fram någonting förens dess att jag känner honom bättre ridmässigt. 
 
Lollo har köpt en stjärna, en häst som är oerhört mån om att han gör rätt och som därtill sitter inne med hög ridbarhet vilket kommer visa sig i takt med att han blir äldre. Tack Lollo för den här underbara chansen!
 

Kommentarer

  • Lollo säger:

    Gud vad roligt att det gick så bra!! Pratade med Sofie och hon sa att det såg riktigt bra ut:)!! Tack så jätte mycket vännen för hjälpen, det var guldvärt!

    2012-07-31 | 15:47:18
    Bloggadress: http://soderberglollo.blogg.se/

Kommentera inlägget här: