ryttarinnas.blogg.se

Bästa Bibbi!

Kategori: Ridning

Det var ganska så varmt ute idag och för min och Bibbis del var det lite arbete på rakbanan som stod på schemat. Jag började med att skritta igång henne en bra stund, vi red längs grusvägen bakom ridskolan och hann nog med att rida där fram och tillbaka på runt 15 minuter. Sedan var det dags för "arbetet". 
 
Ute på rakbanan la jag upp en plan om hur jag skulle genomföra det hela. Skritt en länga, sedan trav två längor längs banan. I traven ville jag ha energi, men inte så pass att det blev slängtrav. Bibbi jobbade på bra, vi höll ett bra tempo och jag koncentrerade mig på att slappna av och korrigera mina händer. Flera gånger fick jag korta upp tyglarna för att kunna komma fram med handen ordentligt. 
 
När det var dags för skritt blev Bibbi småsur, hon tycker att skritten är jobbig och vill helst flänga fram lite hur som helst. Jag gav henne lagom långa tyglar och varje gång hon började trippa iväg så gjorde jag halt för att sedan skänkla på henne framåt igen. Det tog några längor innan hon förstod att det inte var någon idé att försöka trippa ifrån arbetet. 
 
Jag passade även på att jobba med tempoväxlingar, i traven vill jag kunna rida fram ordentligt, men också kunna komma tillbaka och i skritten är det mer en utmaning då jag vill kunna få fram henne ordentligt utan att hon trippar iväg. När vi jobbat på det och allting satt som det skulle så var jag nöjd och skrittade av henne längs rakbanan och grusvägen som går upp mot busshållsplatsen.
 
Efter passet skötte jag av Bibbi ordenligt, trots att klockan visade på 19.30 hade jag gott om tid att sköta av Bibbi och utrustningen ordentligt. Så pass mycket tid att jag även hann bekanta mig lite med Lillan, som är en ny häst hos Sofie. Eller för Sofie är hon väl inte vidare ny, men jag hade inte träffat henne tidigare. 
 
Trots pysslet med hästarna så hann jag även göra rent i ryktlådan och städa min garderob i magasinet. Riktigt nöjd med vad jag åstadkommit tog jag sen bussen hem. 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: