ryttarinnas.blogg.se

Chic och dagens kvalité

Kategori: Stallet

Efter jobbet igår åkte jag ut på landet för att spendera kvällen hos Sofie, detta för att denna morgon skulle börja så tidigt som 03.30 med sikte mot kvalitén i Högbo. Kvällen blev riktigt trevlig, jag, Sofie och Lollo åt tacos, peppade inför resan till Högbo och kollade på film. Det är så himla härligt att vara med dem, jag kan inte sluta säga det! Jag kan vara mig själv och bara lägga alla bekymmer i garderoben för ett tag. 
 
Lollo passade på att lära sig hur man ställer upp en häst under exteriörbedömningen och praktiserade detta genom att "ställa upp sig själv", Sofie läste igenom reglementet flertalet gånger och jag satt nog mest med som psykiskt stöd, jag visste ju att mina tjejer skulle klara det galant! 
 
 
Morgonen var seg, vi hade varit uppe sent, Sofie hade behövt åka iväg och hämta Danne i Bälinge och Lollo hade inte somnat ordentligt vilket gjort att hon bara fått någon timmes sömn. Vi drog oss mot bilen och snart var vi stallet. Jag och Lollo kämpade med att få ut en skev hövagn så vi kunde fodra hästarna, mörkret gjorde att vi fick använda telefonerna som ficklampor och försöka få ordning på allting i duggregnet. 
 
Chic var väldigt medgörlig när det var dags att lasta och det tog inte många minuter innan vi rullade mot Högbo. Väl där hade vi gott om tid på oss eftersom att Sofie tidsplanerat så bra och sett till att vi hade bra med tid för lastning och körning. Vi bekantade oss med omgivningarna, senast vi var där var det inte alls särskilt bra då det var en utomhustävling i rena lervällingen i hällregn. Nu skulle kvalitetsbedömningen hållas inomhus i dem två ridhusen, det lilla för dressyr och exteriör och det stora för hoppning. 
 
 
Urlastningen gick bra och snart hade vi checkat av både ID-kontroll och mätning. Chic var på tårna, det var spännande för henne att träffa på så mycket "kompisar" och hon gnäggade och förde liv ett tag. Så pass mycket att hon därtill hann trampa Lollo på tårna. 
 
 
Snart var Sofie uppsutten och det var dags för henne att rida fram. Chic var spänd och nervös, det var mycket på plats och Sofie kämpade på med att få henne att slappna av. Väl i lilla ridhuset befann jag mig uppe på läktaren med kameran i högsta hugg. Sofie red som start nummer 2 tillsammans med start nummer 1 och för er som inte har varit på kvalitén för unghästar tidigare så handlar själva dressyrmomentet om att visa hästarna i alla gångarter och rida enklare ridvägar såsom serpentinbågar och stora volter. Chic skötte sig bra även om hon ibland tappade tempo och efter att själva ridningen var klar så hoppade Sofie av, sadeln åkte av i samma veva och Lollo tog över tyglarna.
 
Lollo skulle visa Chic för hand och hon var så otroligt modig och duktig. Jag vet att hon var väldigt nervös innan, men hon skötte visningen galant! Hon behöll lugnet och fick även bra omdöme för sitt sätt att visa Chic på. Jag stod uppe på läktaren riktigt stolt över "mina tjejer".
 
Så var det bara att dra på hopputrustningen, Chic fick en kortare paus, Sofie hann köpa lite dricka i cafeterian och jag hann borsta leriga ben. Sen blev det brått att få upp Sofie på Chic igen, för nu var det dags för hoppningen. Även i hoppningen skötte sig Chic galant, för att fortfarande vara lite valpig och sakna en del muskulatur gjorde hon verkligen sin uppgift över förväntan.
 
Vi åkte trötta hem från Högbo, men stolta över Chic och över allas medverkan! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: